tisdag, januari 02, 2007

5 års plan

Världens mest lyckade effektivisering var då Stalin industrialiserade Sovjetunionen. Man kan tycka vad man vill om Stalinismen men jag tänkte kopiera hans idé. Det blir svårt att indusrtrialisera ett land vilket jag inte heller vill snarare tvärt om, avindustrialiera hela världen. Just nu läser jag en bok vid namn "Världens eko", en antologi om miljö- och utvecklingsfrågor. Något som ständigt slår mig, framför allt när jag läser denna bok, är att man aldrig frågesätter den rådande paradigmen.
Alla förslag för att förbättra Moder Jords tillstånd och även människors levnadsvilkor måste vara ekonomiskt hållbara, varför frågar jag? Jag är extremt skeptisk till den nuvarande inställningen till miljöarbete, tekniska lösningar för att minska till exempel utsläpp av koldioxid. Även om du har en miljöbil så har den tillverkas i en fabrik och sedan fraktats till dig. Jag är övertyggad om att det är våran inställning till naturen måste förändras då vi nu ser oss som något bortom naturen inte en del av den. Allt handlar om att lära sig att vi är en del av flera ekosystem som är beroende av oss och vi av dem.

Det jobbiga är att idag i Sverige sitter en regering som skiter fullständigt i miljön.